Glöm inte den personliga kontakten

Glöm inte den personliga kontakten

“Sociala medier allt viktigare” är rubriken på en artikel i Dt.se, och nog för att artikeln är några år gammal – men det är helt klart fortfarande sant. I artikeln uttalar sig Anetthe Andersson, marknadschef på Moraparken, som följer:

– Det är viktigt att kunna samordna de olika sociala medierna så att de länkar till varandra och att det är lätt att hitta information. Tidigare har det räckt med en hemsida, men det gör det inte längre.

Exakt så är det, och det blir viktigare för varje år som går att synas på nätet. Men någonting som inte är enkelt att göra via sociala medier är att få den där personliga och analoga kontakten som man har med sina redan befintliga kunder. I och med att det digitala allt mer tar över marknadsföring och kommunikation mellan företag och kunder kan det personliga lätt hamna i skymundan – någonting som kan göra att företaget istället tappar kunder. Därför är det viktigt att vid möten ge kunderna någonting som gör att ni sticker ut på  det personliga planet. Ett exempel på saker som många gör är give-aways med företagsnamnet. Det är vanligen mycket uppskattat och helt klart en rekommendation. Kolla in på Profsoffice kontorsmaterial för att se vad det finns att välja på. Och om du tvekar på att kundkontakt behövs för företag bör du läsa den här artikeln från Sydsvenskan där ett proffs på marknadsföring hyllar kundkontakt. Så här skriver man:

I en marknadsföringsvärld där det kommit allt fler medier och gränserna mellan dem suddats ut tror hon att det blir allt mer viktigt med personlig kundkontakt. En trend är att fler butiker annordnar events där kunderna får träffas, äta och dricka gott och handla förmånligt.

affärskvinna penna