Marknadsför utomlands på nätet

Marknadsför utomlands på nätet

Sociala medier är en utmärkt kanal för att marknadsföra något utomlands och detta tar många vara på. Till exempel har Värmland nu börjat stärka sin närvaro på nätet för att locka turister från Danmark, Tyskland och Norge.

650609-closeup-of-internet-url-address

På nwt.se kan man läsa om hur Värmland ska locka turister via nätet. I år satsar nämligen Visit Värmland på marknadsföring online och på sociala medier. Man kommer bland annat att genomgöra två digitala projekt för att utveckla den digitala närvaron och kompentensen kring den digitala biten. De man hoppas locka med marknadsföringen online är aktiva barnfamiljer men även yngre par som inte har fått barn än. Det är inte bara de svenska turisterna som man genom nätsatsningen vill nå, utan även utländska besökare från bland annat Norge, Danmark och Tyskland.

Satsa på flera språk

När man via sociala medier ska synas utomlands, är det viktigt att tänka på språket. Det är lätt att tänka att man kanske bara bör synas på nätet på svenska och på engelska, men för att verkligen hitta till rätt målgrupp, kan man behöva erbjuda material och information på fler språk än så. Sitter man inte på de rätta språkkompetenserna för att genomföra detta kan en idé vara att anlita en auktoriserad översättningsbyrå i Stockholm eller på annan ort i landet. Är man ute efter en översättningsbyrå just i Sverige kan Avison rekommenderas och information om dem kan man bland annat hitta här.

Sverige i sociala medier

Det är inte bara Värmland som satsar på sociala medier för att synas utomlands, utan Sverige som land marknadsförs även på det här sättet. I den här artikeln kan man läsa om att regeringen och Visit Sweden gett i uppdrag att ta fram en grafisk profil som ska synas i sociala medier i olika länder.