PR och sociala medier

PR och sociala medier

Idag är det inte ovanligt att saker som skrivits på Twitter kommenteras på en morgontidnings ledarsida, eller rent av i en nyhetssändning. Att ta sig in i det vanliga nyhetsflödet är målet för de flesta PR-satsningar. Betyder detta att sociala medier är en given PR-kanal.

Nog skulle de flesta företag vilja ha samma genomslag i sociala medier som den svenske utrikesministern Carl Bildt. Det som Carl Bildt tar upp på Twitter hamnar ofta i traditionella medier. Det är detta som PR-byråers kunder ofta betalar för. Tidigare fick byråerna i sin tur gå till andra byråer, som var inriktade just på sociala medier. Idag är det vanligare att denna kompetens finns inom PR-byråns fyra väggar.

I PR-byråns roll

Men om det tidigare var PR-byrån som skulle utvärdera sociala medier-byrån så kan många enskilda företagare hamna i samma situation som PR-konsulterna tidigare befann sig i. För några år sedan befann sig många konsulter i en situation där de ständigt tvingades avgöra om de sociala medie-konsulter de träffade på hade något på fötterna, eller om de enbart talade fikonspråk och förespråkade användande uteslutande av en viss tjänst för att just de behärskade den bäst. Så här sade en New York-baserad PR-konsult 2010, och hans råd gäller fortfarande:

 

Jag skulle rekommendera två kontrollfrågor. Den ena ställer du till rådgivaren – kan du visa ett för mig relevant business case? Och till dig själv ställer du frågan – skulle rådgivaren kunna presentera sitt business case för min vd utan att åka ut med huvudet före?

[…]

I realiteten finns det ett överflöd av allehanda kanalexperter, men ett underskott av erfarna och samtidigt kreativa rådgivare som besitter den specialistkompetens och pondus som krävs för att lotsa komplexa och konkurrensutsatta organisationer till framgång.