Reklamfilm vinner pris

Reklamfilm vinner pris

En viktig del i ett företags kommunikation och marknadsföring kan vara att skapa en reklamfilm. Många tar hjälp av ett produktionsbolag för att få reklamen att bli riktigt bra.

Nu har årets bästa svenska reklamfilm utsett och inte så överraskande var det Volvos reklamfilm som kammade hem priset. Den film det handlade om var ”Vintersaga”. En del av motiveringen löd enligt Göteborgs-Posten att reklamfilmen kommer hålla i minst 20 år och att man inte kan komma närmre filmpoesi. ”Vintersaga” vann dock inte bara pris för bästa reklamfilm utan kammade även hem pris i kategorin bästa reklamfilmsmusik.

Ta hjälp med reklamfilm479688-hand-holding-a-remote-control

Att göra en reklamfilm som vinner priser är förstås åtråvärt men det som verkligen betyder något är att den går hem hos publiken och att budskapet går hem på ett bra sätt. Detta måste de flesta företag ha hjälp med från ett bra produktionsbolag. Vissa företag tar dock inte hjälp av ett produktionsbolag, utan gör reklamfilmen på egen hand. Ett av dessa företag är till exempel Ikea.

”I Ikeas reklam var det Jörgen Eghammar som satt i den stolen och pratade med klingande svensk brytning.” Läs mer.

Viktigt att stå för filmen

Men även om man anlitar ett produktionsbolag med bra rykte gäller det förstås att man som företag kan stå för filmen och att den verkligen granskas och kollas igenom av alla inblandade. I Aftonbladet kan man nämligen läsa om en reklamfilm för ATG som ett känt produktionsbolag står bakom. Reklamfilmen har fått mycket kritik för att den anses vara nedvärderande och kränkande mot folk som lider av bipolär sjukdom och detta var garanterat inte det som ATG ville uppnå med reklamfilmen.