Rekryteringsmarknaden har förändrats

Rekryteringsmarknaden har förändrats

Hur företag utformar sina rekryteringsprocesser och hur man söker jobb har ändrats enormt jämfört med hur det såg ut för några år sedan. Idag är konkurrensen på arbetsmarknaden större och arbetsgivare letar snarare efter innovativa och självgående personer än anställda som endast gör vad de blir tillsagda.

Idag är det allt vanligare att både annonsera och söka jobb via sociala medier. Enligt Veckans Affärer visar både jobbsökande, företag och rekryterare i större utsträckning upp sig på bland annat sociala medier, där kan man bedriva marknadsföring, ha koll på och skapa kontakt med branschspecifika företag och kunniga personer.

Underlättar rekryteringsprocessen

Både företag med anställningsbehov och jobbsökande söker sig idag allt mer till rekrytering- och bemanningsföretag. Annonsering av en tjänst kräver mycket tid och resurser av ett företag, och som jobbsökande får man specialiserad hjälp att hitta passande tjänster och kontakta företag. På http://www.andara.se/ finns information om uthyrning och rekrytering av kvalificerad personal, samt hjälp för dig som vill bli uthyrd som konsult eller bli rekryterad. Bemanningsföretag har ofta specialiserad kunskap om lagar kring rekrytering och erbjuder hjälp från branschspecifika rekryteringskonsulter enligt de premisser som finns på arbetsmarknaden.

För jobbsökande

De flesta lediga jobba når inte ens platsbanken hos Arbetsförmedlingen. Jobbsökarexperten Susanna säger till Dagens Nyheter att det egentligen är enkelt att hitta dessa jobb i vimlet av sociala medier och bemanningsföretag, om du bara vet vart du ska leta någonstans. Skippa de sociala medierna där du lägger ut mycket om ditt privatliv, där är det inte läge att leta efter professionella kontakter. LinkedIn är ett solklart alternativ, men även Twitter och Instagram. Om dina konton där är alltför personliga, skapa nya konton som matchar din professionella profil. Ett Twitterkonto passar bra för att uttrycka koll på branschen samt nyheter och Instagram kan bli som en portfolio för relevanta saker skapade på fritid, skolarbeten och tidigare arbetsinsatser. Här följer tips om hur du marknadsför dig själv genom ett professionellt CV.