Robotar i journalistiken

Robotar i journalistiken

Samhället är i ständig rörelse, det är ett som är säkert. Och med ett samhälle i snabb förändring som går mer och mer mot det digitala gäller det tat hänga med så inte robotarna tar våra jobb för att man vill effektivisera. Nu har det börja ta sig in i journalistiken. 

768168-technology-mindSom företagare och koncern vill man ständigt ligga i framkant och vara med om det senaste och vi har tidigare skrivit om hur man flörtar med kunder i butiken. För när konkurrensen hårdnar är det viktigt att vara på topp. Likaså är det självklart när det kommer till nyheterna. För den tidning som kan leverera de bästa nyheterna får de flesta lärare och med det de största intäkterna. Men hur ska man då ställa sig om tidningarna börjar ta in robotar som står för journalistiken?

Autogenererad journalistik

I dn.se går det att läsa att man nu på allt fler håll börjar använda sig av autogenererad journalistik för att bli ännu mer effektivare och snabbare. När det kommer till vädret så känns det som en självklarhet då det bygger på största del statistik som ska samlas in, men även när det kommer till sport så verkar det se lovande ut att man byter ut det mänskliga mot det artificiella.

Det vore väldigt intressant om vi kan addera historik i de refererande robottexterna, det är svårt att hinna med för en mänsklig journalist eftersom det förutsätter en del research.

Det är Robin Govik som står för citatet och som jobbar på Mittmedia. Förebilden de Svenska tidningarna har är Narrative Science. Utvecklingen kommer leda vidare och det är mycket spännande att se hur världen bara kommer att se ut om några få år.