Så lockas kunder till köp i butik

Så lockas kunder till köp i butik

Många företag som specialiserar sig på att sälja varor i butik, vet att det finns en del saker man kan göra för att få kunderna att bli mer köpsugna. Det kan handla om allt ifrån att faktiskt göra varorna synliga för kunden, till att hyra in skådisar som får agera kunder.

1857054-i-mataffaren

Dagens Nyheter rapporterade för ett tag sen att klädkedjan H&M nu öppnat en renodlad herrbutik. För att locka männen till den nya butiken ska man satsa på bra service och servicen ska vara bättre än i kedjans andra affärer. Bland annat ska det finna skräddare och personliga moderådgivare på plats i butik efterson att de på H&M tror att män uppskattar att få hjälp när de handlar. Inredningen är även specialgjord för butiken och med den vill man även locka de män som vanligtvis skulle gå till de lite dyrare märkena.

Synintrycket viktigt

Att erbjuda sådana här specialtjänster är bara ett sätt som butiker försöker locka till sig kunder på och få dem att köpa mer. Ett annat vanligt sätt är bygga upp butiken på ett visst sätt för att få kunderna mer benägna att handla. Till exempel så kan man välja att ha en viss oordning i butiken och staplar av varor. Då tror kunden att varorna är billiga. Tvärtom tror kunderna när det är färre varor i en butik. Läs mer. Dessutom jobbar butikerna med olika typer av exponering. Har man till exempel ett produktställ för varorna drar det kundernas blickar till sig. Sådana här ställ kan man bland annat köpa på displayexperten.se.

Skådisar agerar kunder

Ett annat knep som en del företag tar till är att hyra in skådespelare som får agera köplystna kunder, skriver Metro. På så sätt blir de riktiga kunderna sugna på att handla mer. På Svensk Handel tycker man att det här tricket är lite tveksamt, även om det förekommer i vanliga butiker.

”Det här är inget som vi ställer oss bakom, men det är inte olagligt. Butiker spelar ju även musik för att öka köplusten.”